Placeholder image

Placeholder image

Dankzij het succes van onze eerste weblecture in Corona-tijden, hebben we de smaak te pakken gekregen. We zijn aldus volop bezig aan het uitwerken van volgende weblectures met nieuwe thema’s.

Maar wat is dat nu juist… een weblecture?

Een weblecture is een ‘lecture’ (een les of sessie) die je via het ‘web’ (bij ons Vimeo) kan bekijken. Deze sessies worden opgenomen en doorgestuurd, zodat je ze op eigen tempo kan bekijken en eventueel kan herbekijken. Om deze laagdrempelige begeleiding toch op maat te maken, voorzien wij bij elke weblecture in de mogelijkheid om op vaste tijdstippen contact met ons op te nemen. Dit kan via telefoon, chat, mail of videocall.

Onderstaande weblectures zullen op regelmatige tijdstippen worden georganiseerd, zodat het een soort van groepsweblecture is. Indien gewenst (en bij toestemming van alle partijen) kan er aldus contact worden gelegd met andere deelnemers, om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.

Echter kunnen onderstaande weblectures ook individueel aangevraagd worden op eender welk moment. De tijdstippen waarop de sessies worden doorgestuurd evenals de tijdstippen waarop er een individuele terugkoppeling kan plaatsvinden, zullen dan onderling worden afgesproken.


ZELFZORG

Placeholder image

Sessie 1: Sociale zelfzorg

Deze sessie gaat over jezelf in interactie met anderen: heb ik meer me-time of meer tijd met anderen nodig? Verwachtingen van jezelf en anderen evenals communicatieproblemen worden onder de loep genomen, aangezien zij onlosmakelijk verbonden zijn met een goed of slecht sociaal contact. Naast tips en tricks rond dit thema, worden ook oefeningen meegegeven rond het leggen van constructieve sociale contacten alsook het leggen van de focus op jezelf.

Sessie 2: Emotionele zelfzorg

In deze sessie gaan we samen zoeken naar hoe je je gevoelens beter kan erkennen en uiten. Het opkroppen van emoties doen we vaker dan goed is voor ons. Daar is altijd wel een goede reden voor, maar de gevolgen ervan zijn minder goed. Daarom is het belangrijk om te leren op een constructieve manier je grenzen aan te geven. Tot slot wordt er in deze sessie ook kort ingezoomd op het thema ‘eenzaamheid’.

Sessie 3: Fysieke zelfzorg

Deze vorm van zelfzorg gaat over jezelf zijn in je eigen lichaam. Wat vertelt ons lichaam ons over onszelf? Hoe kunnen we ons lichaam lezen? En wat kunnen we doen om er naar te luisteren? Onze lichamelijke klachten en ons stressniveau kunnen namelijk niet los van elkaar worden gezien.

Sessie 4: Praktische zelfzorg

Gedurende deze sessie focussen we op hoe je je hoofd kan leegmaken door je leven op orde te stellen. ‘Praktisch beter voor jezelf zorgen’ creëert een gevoel van rust en biedt levensvreugde. Hierbij komt de SMART-techniek aan bod, waarin we haalbare doelen gaan stellen voor onszelf.

Sessie 5: Mentale zelfzorg

Deze soort zelfzorg gaat over onze gedachten. Iedereen – ook de meest gelukkige mens ter wereld – heeft wel eens negatieve gedachten. Samen gaan we aan de hand van verschillende technieken deze gedachten trachten om te buigen naar positieve en helpende gedachten. Ook bekijken we wat je brein positief kan stimuleren.

Sessie 6: Feedback en terugkoppeling, ervaringen delen en vragen verhelderen.

  • Waar gaat je hart naar uit? Waartoe voel je je geroepen?
  • Welke vorm van zelfzorg geeft jou kracht en energie?
  • Uit welke activiteiten haal jij je voldoening?
  • Wie ben ik & wat heb ik nodig?
  • Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik mijn eigen behoeften vervul?




“Accepteer jezelf zoals je bent, dan kun je veranderen” – Carl Rodgers –